5 ideeën voor je website: afkijken, opleuken en meer
10469
post-template-default,single,single-post,postid-10469,single-format-standard,stockholm-core-1.2.1,select-theme-ver-5.2.1,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-7.7.2,vc_responsive

5 ideeën voor je website: afkijken, opleuken en meer

Yes, de website van Mijn Leven 2.0 is live! Toen we begonnen met het maken van deze site dachten we dat vooral het schrijven van berichten veel werk zou zijn. Maar, in de praktijk zat het echte werk in het scherp krijgen hoe we ons doel kunnen bereiken met een website die ook aantrekkelijk is. Vijf ideeën die we onderweg opdeden over het maken van websites in de zorg, delen we graag. 

 

 

1. Laat je inspireren door websites buiten de zorg
We hebben veel gekeken naar websites en tijdschriften, en merkten dat we met name inspiratie haalden uit andere sectoren dan de zorg. Zo lieten wij ons bijvoorbeeld inspireren door het online magazine Franska.nl, de website van Ben Tiggelaar en het Volkskrant Magazine. Bij ons leidde dit ertoe dat we besloten onze website op te zetten als ware het een tijdschrift met veel beeld, verschillende rubrieken en persoonlijke verhalen en meningen.
 
2. Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Wat ons opviel is dat websites in de gezondheidszorg vaak tjokvol staan met goede informatie, maar dat deze meestal heel serieus, saai en onpersoonlijk wordt gebracht. En waarom eigenlijk?  Uit onderzoek blijkt echter dat ‘leuk’ juist wel werkt. Mensen houden dingen langer vol, zien meer mogelijkheden en zijn bereid meer uit te proberen. Veel winst lijkt dus te behalen als lezers meer verleid worden om verder te klikken door sites aantrekkelijker en persoonlijker te maken. Dit was voor ons nog een extra reden om te kiezen voor een ‘tijdschriftformat’.
 
3. Wees concreet over wat de doelgroep kan doen
Bij ons zijn ervaringsverhalen een belangrijk onderdeel van de website. Op het internet kom je veel mooie en inspirerende ervaringsverhalen tegen, maar wat ons opviel is dat er vaak geen duidelijke boodschap of handelingsperspectief wordt gegeven: Wat kan de lezer -geïnspireerd op dit verhaal- zelf doen of leren voor zijn eigen leven? Als je wilt dat je lezer iets gaat doen, is het goed deze vertaalslag wel te maken. Immers uit onderzoek weten we dat als we willen dat mensen iets doen, het gewenste gedrag concreet en helder moet zijn. Een voorbeeld van concreet gedrag is ‘Samen bewegen kan leuker zijn dan alleen. Dat kan bij Aquaslank.’
 
4. Check, check, dubbelcheck
Eigenlijk wisten we dit wel, maar het bleek ook nu weer: Je weet nooit echt wat je doelgroep snapt, interessant en mooi vindt. Dat moet je vragen. En het leuke is dat deze feedback je ook weer op nieuwe ideeën brengt. Zeker als je, zoals wij, een brede en diverse doelgroep hebt, is testen essentieel!
De openingszin op de homepage van onze website bijvoorbeeld is inmiddels misschien wel toe aan versie 12. Telkens veranderen we weer een woordje. Kleine dingen, maar het maakt voor de boodschap wel uit. Zo stond er eerst ‘heb jij een medisch ingrijpende gebeurtenis meegemaakt?’ Op basis van feedback werd dit ‘leef jij met een ziekte of lichamelijke beperking?’. ‘Leven met een ziekte of lichamelijke beperking’ sprak een grotere groep aan.
 
5. Being perfect is the enemy of being good
Het kan altijd beter! We starten nu met een website waarvan we weten dat deze niet perfect is. Dat hebben we ingecalculeerd, in verwachtingen maar ook in uren en kosten. Deze versie van de website wordt binnen afzienbare tijd vernieuwd aan de hand van de feedback die we krijgen. Wij hebben getest, maar of het echt werkt zal pas blijken nu de site live is…..
Carin Schroder en Mia Willems
Nieuwsgierig? Bekijk de website van Mijn Leven 2.0. Deze heeft als doel om mensen met een ziekte of fysieke beperking te inspireren en ondersteunen bij het realiseren van een goed leven. We vinden het leuk als je ons feedback op de website wilt geven.

 

Klik hier om meer blogs te lezen.