Help, is deze cliënt wel voldoende gemotiveerd?
10307
post-template-default,single,single-post,postid-10307,single-format-standard,do-etfw,stockholm-core-1.0.5,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Help, is deze cliënt wel voldoende gemotiveerd?

Behandel je mensen met chronische pijn, dan herken je volgende situatie waarschijnlijk wel: Je weet zeker dat je client enorm kan profiteren van je behandeling. Maar, het komt toch niet van de grond. Jij legt telkens opnieuw uit wat de bedoeling is, maar de cliënt komt niet in actie. Je raakt gefrustreerd en je twijfelt: is deze cliënt wel gemotiveerd? Hadden we aan de behandeling moeten beginnen?

Het afgelopen jaar heeft ecare4you met verschillende organisaties die chronisch pijnbehandeling bieden, meegedacht over het verbeteren van hun intakeproces. We leerden 4 praktische lessen hoe je kan herkennen of een cliënt voldoende gemotiveerd is om de behandeling te starten. In dit blog willen we deze graag met zorgprofessionals delen.

Les 1. Het is essentieel dat iemand gemotiveerd is voor jouw benaderingswijze
Dit klinkt als een open deur, maar de valkuil is dat je, je teveel focust op of iemand gemotiveerd is om van zijn klacht af te komen. Vrijwel iedereen zal daarvoor gemotiveerd zijn, maar dat is niet voldoende. Iemand moet ook gemotiveerd zijn voor jouw benaderingswijze.
Uit onderzoek blijkt dat de meeste clienten geen idee hebben aan wat voor behandeling ze beginnen. Dus bespreek concreet: Hoeveel weken of sessies gaat de behandeling duren? Wat moet iemand concreet doen tijdens therapie? en met wat voor soort behandelaars krijgt iemand te maken? In een film kun je bijvoorbeeld een helder beeld geven van je aanbod.
Een bijkomend voordeel van het concreet beschrijven van je behandeling is dat dit je ‘dwingt’ hier in je organisatie of team consensus over te hebben. Klinkt logisch, maar wij hebben ervaren dat dit er in de praktijk helemaal niet altijd is. Als je helder en concreet beschrijft wat je aanbiedt, vertel je allemaal dezelfde boodschap. Goed voor de organisatie, de medewerkers en zeker ook voor de cliënt.

Les 2. Vertel dat het de bedoeling is dat iemand zijn gedrag verandert
In een chronisch pijn behandelprogramma wordt meestal gedragsverandering beoogt. Het is bijvoorbeeld de bedoeling dat iemand meer gaat bewegen of bepaalde activiteiten, zoals werk of hobby’s, weer oppakt. Je wilt dus dat iemand niet alleen anders gaat denken en voelen, maar ook echt iets anders gaat doen. En zoals je weet: gedrag veranderen is moeilijk, zeker in een omgeving die min of meer gelijk blijft. Dit geldt voor iedereen, dus ook voor je cliënt. Daarom: bespreek altijd klip en klaar met je cliënt dat deze iets anders moet doen en wees concreet wat gedrag veranderen betekent. Begin pas aan de behandeling op het moment dat je denkt dat een cliënt echt tot een verandering van zijn gedrag gemotiveerd is.

Les 3. Laat de cliënt zelf beoordelen of de behandeling passend is
De beste manier om erachter te komen of de behandeling passend is, is het de cliënt voor zichzelf te laten beoordelen. Liefst, zonder dat jij, belanghebbende bij de behandeling, erbij bent. Zo voorkom je sociaal wenselijke antwoorden. Het is namelijk voor de meeste cliënten moeilijk om in een gesprek ‘nee’ te zeggen. Het doet een behoorlijk beroep op iemands assertiviteit en het gevolg kan zijn dat patiënten die minder gemotiveerd zijn dus toch in de behandeling terecht komen.
Een manier om cliënten dit te laten beoordelen is met een zelftest. In een zelftest passen cliënten zelf de voorwaarden, zoals beschikbaarheid en motivatie, toe op hun eigen situatie. Met Medinello revalidatie ontwikkelden we een dergelijke zelftest (zie www.medinello.nl/zelftest ). Eerst bekijken mensen een film waarin twee ervaringsdeskundigen en een therapeut vertellen over de behandeling. Vervolgens beantwoorden cliënten 10 vragen over of de behandeling in relatie tot hun eigen situatie en tenslotte krijgen ze advies of de behandeling passend is gezien hun antwoorden. Op basis hiervan besluit de cliënt of deze al dan niet verder wil gaan.

Les 4. Het is ook goed als een cliënt niet kiest voor je behandeling
Het kan best lastig zijn om een cliënt niet te laten starten met een behandeling als je denkt dat deze onvoldoende gemotiveerd is. Zeker als je geen alternatief weet. Maar ons advies is: doe het niet! Het is niet doelmatig en het kan zelfs schadelijk zijn voor een cliënt om (weer) een ervaring te hebben dat iets niet lukt. Onvoldoende gemotiveerde cliënten bereiken uiteindelijk het beoogde resultaat niet of slechts deels. Dat is frustrerend voor de cliënt, maar het vraagt ook veel van behandelaars die deze cliënten tijdens de behandeling alsnog proberen te motiveren voor het gekozen traject.

Kortom
Voor de chronisch pijn behandeling is het belangrijk dat een cliënt gemotiveerd is voor zowel jouw benaderingswijze als voor het veranderen van zijn gedrag. Voor sommigen cliënten is je aanbod niet de juiste aanpak of is het gewoon niet het juiste moment. Ook al weet of denk jij dat jouw programma zoveel winst kan bieden: de enige die dat kan beoordelen, is de cliënt zelf!

Heb je vragen over de intake voor chronisch pijn revalidatie? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij denken graag mee!

Klik hier om meer blogs te lezen.